Nenechte se napálit, moratorium ani odklad splátek není zadarmo!

Vláda a následně i poslanecká sněmovna schválila odklad (tzv. moratorium) splátek úvěrů (úroku i jistiny) na žádost klienta o 3 nebo 6 měsíců kvůli pandemii COVID-19 pro úvěry načerpané před 26. březnem 2020. Maximální výše úroku při odkladu splátek je 8% ročně plus REPO sazba, tzn. aktuálně 9% ročně. Co to znamená pro klienty s úvěrem, kteří požádají o odklad na 6 měsíců? Pokud mají úrok 9% ročně a nesplacenou jistinu půjčky 100 000 Kč (resp. za každých 100 000 Kč), pak klient po půl roce bude mít dluh nikoliv 100 000 Kč, ale 104 500 Kč. Tzn., že se úvěr prodlouží o přibližně 2 splátky v závislosti na délce splácení úvěru.

Pozor! Moratorium se netýká:

  1. úvěrů sjednaných po 26. březnu
  2. kontokorentních úvěrů nebo jinak řečeno revolvingových úvěrů (tzn. úvěrů s kreditním rámcem)
  3. kreditních karet

Proč vláda schválila maximální výši úroku a nikoliv RPSN?

Tzn. že úvěrů s 0% úrokem, kde klient platí pouze poplatky se omezení na maximální výši úroku nedotknou, protože na půjčce je úrok 0%? Prostě to připravovali narychlo a nerozumí rozdílu v omezení úroku a RPSN.

Proč jsou vyloučeny kontokorentní nebo jinak řečeno revolvingové úvěry?

Většina bank u většiny klientů má nastaven kontokorentní limit u každého klienta do výše jeho jednoho platu. Pokud chce klient více peněz nabídne mu banka jiný produkt, např. spotřebitelský úvěr nebo kreditní kartu. To dává smysl. Existují však banky a nebankovní instituce, které se tímto pravidlem neřídí a klient může mít revolvingový rámec i do výše několika svých čistých příjmů. Takový klient má smůlu, a o moratorium, respektive odklad splátek požádat nemůže. Opět by bylo vhodnější, kdyby vláda schválila, že jsou vyloučeny kontokorentní či revolvingové úvěry, které nepřesahují výši jednoho čistého platu klienta.

Proč jsou vyloučeny kreditní karty?

Díky obvykle 55-60 dní bezúročného období od data nákupu a možnosti splácet min. splátku kolem 3 až 5 % a obvyklé max. výši úvěrového limitu 2 až 3 násobku čistého příjmu klienta je logické, že není potřeba na tento produkt moratorium zavádět.

Napsala: Helena Richterová

Scroll to Top